گردهمایی طلاب از اروپا و آمریکا در حرم امام‌رضا(ع) جشن «شَه مُلک لافَتی» در حرم امام‌رضا(ع) ویژه بانوان اردوزبان برگزار شد ویژه‌برنامه‌های حرم امام‌رضا(ع) به مناسبت سالروز رحلت حضرت زینب‌کبری(س) حال و هوای عیدانه حرم امام رضا(ع) در آستانه میلاد مولود کعبه+ فیلم ویدئو| نقاره نوازی شب میلاد امام علی(ع) در هوای بارانی حرم مطهر رضوی در کوچه ششم هنوز قلبی به عشق ما می‌تپد مادر شهیدان فلاح دعوت حق را لبیک گفت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، درگذشت منیره گرجی را تسلیت گفت دعوت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برای شرکت در آیین‌های معنوی ایام‌البیض ماه رجب ۱۴۰۳ برگزاری چهل‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن در مشهد مقدس حقوق متقابل والدین و فرزندان در کلام امام علی (ع) افزایش سه‌برابری قیمت بلیت تهران _ نجف در اعیاد رجب ۱۴۰۳ پرداخت وام مسکن به ایثارگران مشروط به تأمین اعتبار از جانب سازمان برنامه و بودجه است آغاز پویش به نام پدر، با هدف آزادی پدران زندانی جرائم غیرعمد نام مرد فقط شایسته توست پدرانگی امیرمؤمنان (ع) برای مسلمانان | گذری بر سیره امام علی (ع) مدال قهرمانی مرحوم علی انصاریان به موزه حرم امام‌رضا(ع) اهدا شد خدمت رسانی شبانه‌روزی چایخانه‌های حرم مطهر رضوی در اعیاد رجبیه جزئیات ویژه‌برنامه‌های سالروز میلاد حضرت‌علی(ع) در حرم مطهر رضوی(۲۴ دی ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

منطقِ امام صادق (ع) و بایستگی‌های امر به معروف

  • کد خبر: ۲۲۵۶۹۲
  • ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۰
منطقِ امام صادق (ع) و بایستگی‌های امر به معروف
امام آمده است تا زندگی و عمل و حتی اندیشه و پندارش را مدیریت کند. آمده است تا از مردمانِ متفرق، امت بسازد که رفتارشان در هندسه دینی، شبیه امامشان باشد.

 تکلیف همین است که با مشابه سازی عملی خود به ائمه، زیست مؤمنانه را مشق نوشت هر روزمان کنیم. توجه به احادیث و خود مخاطب انگاری در برابر کلام عصمت از این منظر مهم است که خوانش ما را و شنیدن ما را به عمل غنی سازی کند و الا اگر این رابطه عملی اتفاق نیفتد، هزار آیه و روایت مثل رساندن نامه از این به آن خواهیم بود.

سودی نخواهد رساند ما را. مگر نامه رسان بهره می‌برد از محتوای غنی نامه‌ها و سوغاتی که افراد برای هم می‌فرستند؟ خوانشِ عملی حدیث است که زندگی را به حیات طیبه ارتقا می‌دهد. سویه نگاه که این شد، کلامِ حضرت امام صادق (ع) رفتار امروزمان را چنان سازمان خواهد داد که زندگی نظم و نسق گیرد. 

این کلام روشنی بخش امام است که: إِنَّمَا یَأْمُرُ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَى عَنِ الْمُنْکَرِ مَنْ کَانَتْ فِیهِ ثَلَاثُ خِصَالٍ عَالِمٌ بِمَا یَأْمُرُ عَالِمٌ بِمَا یَنْهَى عَادِلٌ فِیمَا یَأْمُرُ عَادِلٌ فِیمَا یَنْهَى رَفِیقٌ بِمَا یَأْمُرُ رَفِیقٌ بِمَا یَنْهَى؛ تنها کسى مى‏ تواند امربه معروف یا نهى ازمنکر کند که داراى سه صفت باشد: به آنچه امر مى‏ کند و از آنچه نهى می‌کند آگاه باشد، عادلانه امر و نهى کند، با مهربانى و نرمی امر و نهى کند.

 به قول اهل ادب،  انما از اداتِ حصر است. یعنی الا و لابد فقط کسانی می‌توانند و مجازند امر به معروف و نهی از منکر کنند که دارای این سه شرط باشند. حتی فقدان یکی از این سه هم افراد را از دایره امر و نهی بیرون می‌کند. دلیلش هم روشن است و به شفافیت هم خود ما دیده ایم که ورود افراد غیر به این ساحت جز شر به پا نمی‌کند. 

حتی اگر نیتِ افراد صددرصد خیر باشد. نمونه‌های نزدیک آن را هم به یاد داریم آنکه با سطل ماست بر سر زن بی حجاب کوبید، آبرو از معروفِ حجاب برد. آنکه با دوربینِ روشن به سراغ زن بی حجاب رفت، به تاریک شدن فضای ادب و معروف کمک کرد. کسی باید به این واجب همت کند که حدود و ثغور آن را بداند.

کلان‌تر از فرد آمر و ناهی و التزام به بایستگی‌های کار، دانستنِ این واقعیت است که نباید واجب جامعه ساز را در اندازه حجاب، با همه اهمیت آن، محدود کرد. باید در همه حوزه‌ها به ویژه اقتصادی و مدیریتی و سیاسی، مجاهدانه وارد میدان شد. دانستن را با توانستن و خواستن باید همراه کرد تا در همه حوزه‌ها بتوان معروف را جای منکر نشاند و همه منکرات را به دست جاروی طهارت بخش سپرد. 

تک موردی دانستن و به حجاب محدود کردن امر به معروف، ظلم به این واجب تربیت کننده و جامعه ساز است. باید همان طور که رئیس جمهور رئیسی وعده داد گشتِ ارشاد مدیران به راه انداخت. باید همان طور که در بیانیه گام دوم انقلاب تصریح شده است برای طهارت در انواع آن به ویژه حوزه اقتصاد کوشید. با این منطق می‌توان در شمار پویندگان منهج امام صادق (ع) قرار گرفت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->